Sunday 6 October 2013

Muraturi asortate la butoi

Ingrediente:



legume potrivite pentru murat, in cantitatea si proportiile dorite: castraveti, gogonele, conopida, lubenite mici, varza, sfecla rosie etc.
hrean proaspat, radacina
bete de marar uscat
buchetele de cimbru uscat
telina
ceapa
usturoi
3-4 mere si/sau gutui (optional)
morcovi (optional)
ardei iute
frunze de telina, cu tulpina cu tot
frunze de visin
frunze de dafin
piper boabe
sare neiodata – obligatoriu sare neoidata, daca folositi din cea obisnuita pentru alimentatie muraturile se vor terciui!!!
se mai pot pune: boabe de mustar, boabe de ienibahar, alte arome

Mod de preparare:

Nu am scris cantitatile la niciunul din ingredientele de mai sus, asa cum nu am scris nici cat timp dureaza pana obtineti muraturile astea si nici cate portii veti obtine. Asta pentru ca la fel cum se pregateste un butoi de muraturi se pregateste si un borcan cat de mic, pentru ca nu atat cantitatile in grame si kilograme sunt importante la aceasta reteta, cat respectarea unor proportii. Pe de alta parte, timpul in care muraturile vor fi gata poate sa difere in functie de temperatura locului in care depozitati recipientele. Oricare leguma de la primul punct al listei de ingrediente poate fi inlocuita. La fel cum se fac muraturi cu 4-5 feluri de legume, se fac si dintr-un singur fel (de exemplu numai gogonele sau numai castraveti). In ce ma priveste, nu am folosit varza si nici sfecla rosie, pe care daca le adaugati intr-o mica proportie (1-2 sfecle sau verze rosii mici la un butoias) veti obtine o culoare rozalie a tuturor muraturilor, ceea ce eu nu vreau, le prefer natur. Preferata mea este lubenita, coaja e crocanta iar miezul moale e imbibat ca un burete cu zeama aromata, parca e cea mai pregnanta la gust dintre toate legumele murate. Morcovii si merele sau gutuile sunt dispensabile, nu au mare importanta decat ca vor crea un colorit frumos si vor aduce un plus de dulceata, favorizand fermentarea mai rapida, in schimb hreanul si ardeiul iute sunt esentiale. Practic, hreanul si ardeiul iute vor mentine muraturile tari, nepermitandu-le sa se terciuiasca. E bine sa va pregatiti recipientele din timp, eventual probati cate legume vor intra in recipientele pregatite, lasand un spatiu cam de un lat de mana la gura butoiasului sau de 4-5 cm. la un borcan mai mic. Ca principiu, intr-un vas de 10 litri volum, dupa ce ati aranjat legumele asa incat sa intre cat mai multe, vor mai incapea aproximativ 5 litri de apa. La fiecare litru de apa se va socoti 1 lingura cu varf de sare neiodata. Eu am  folosit un butoias de 30 de litri pentru muraturile mele, pe care l-am spalat bine si l-am oparit inainte de folosire. Legumele se spala foarte bine si se scurg de apa. Ceapa se decojeste si se taie pestisori, usturoiul se curata si se desparte in catei. Hreanul radacina se curata de coaja si se taie pe lungime in bastonase cu sectiunea de jumatate de centimetru (aproximativ). Telina se curata de coaja si se taie in felii groase de 1 cm. Pe fundul butoiului se aseaza 2-3 tije de telina cu tot cu frunze, apoi un strat de legume, 2-3 ramurele de cimbru, 2 bete de marar, 2-3 catei de usturoi, cateva felii de ceapa, 2 felii de telina, 2-3 ardei iuti intregi si 3-4 bete de hrean. Se alterneaza la fel, aranjand legumele asa incat sa intre cat mai multe, pana cand se umple butoiul, folosind la fiecare strat de legume atat arome (se vor alterna frunze de visin, de telina, bete de marar si cimbru, usturoi si ceapa) cat si ardei iute si hrean, necesare pentru a mentine muraturile tari. Puteti masura de cata apa e nevoie in vas, umpland vasul cu apa si apoi scurgandu-l bine, colectand apa intr-o oala. Eu merg prin aproximare, la butoiul meu de 30 de litri experienta imi spune ca as avea nevoie de 15 litri de apa, apoi eu pregatesc saramura din 16 litri, ca sa am o rezerva. Asadar, cati litri de apa, atatea linguri cu varf de sare neiodata, totul intr-o oala care merge pe foc. Adaug piperul boabe (3 linguri am pus eu, cam 1 lingura la 10 litri de volum) si frunze de dafin dupa gust. Dau apa in clocot, apoi opresc focul si amestec cu grija ca toata sarea sa fie dizolvata. Las saramura sa se raceasca pana cand e abia calduta. Torn saramura peste legume si deasupra aranjez bete de marar dispuse in asa fel incat sa nu permita legumelor sa se ridice la suprafata (sa stea acoperite cu saramura). Mai asez si o greutate deasupra, pun capacul si depozitez butoiasul intr-un loc racoros. Orientativ: la 30 de litri am folosit 2 teline potrivite, 3 mere taiate sferturi, 2 buchete de marar (din cel uscat, cum se gaseste la piata), cam 250 de grame de ardei iute, 2 cepe mari, 2 caciulii de usturoi, 4 ramuri de visin.
Muraturile asortate sunt gata  cam in doua saptamani , dar daca timpul e mai racoros, poate dura chiar mai mult. Fermentatia mai lenta, insa, da rezultate de calitate mai buna, legumele mentinandu-se mai bine. De fiecare data cand se scot legumele murate din borcan sau butoias, e bine sa se aseze inapoi deasupra lor betele de marar si o farfurie cu gura in jos care sa le mentina scufundate in lichid. Astfel nu vor face floare la suprafata. Pentru a nu se inacri excesiv, odata murate bine e de preferat sa le tineti intr-un loc cat mai racoros. Pofta buna!
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment